Enduro
BMW G 450 X
BMW F 800 GS
BMW HP2 Enduro
BMW G 650 Xchallenge
BMW F 650 GS
BMW R 1200 GS
BMW R 1200 GS Adventure
Urban
BMW HP2 Megamoto
BMW G 650 Xcountry
BMW G 650 Xmoto
BMW R 1200 R
BMW K 1300 R
Tour
BMW F 800 ST
BMW R 1200 RT
BMW K 1300 GT
BMW K 1200 LT
BMW K 1600 GT/GTL
Sport
BMW F 800 S
BMW K 1300 S
BMW HP 2 Sport
BMW S 1000 RR
|
PRIJSLIJST K1600GT
PRIJSLIJST K1600GTL | | BMW K 1600 GT/GTL
» Folder K 1600 GT
» Folder K 1600 GTL
De nieuwe BMW K 1600 GT & K 1600 GTL
BMW K 1600 GT en BMW K 1600 GTL . betovering met zes cilinders.
Sinds BMW Motorrad de ontwerpstudie Concept 6 in de herfst van 2009 voorstelde, spreekt zijn nieuwe 6-cilinder-in-lijnmotor tot de
verbeelding van talrijke motorliefhebbers. Al meer dan zeven decennia lang staan de 6-cilinder-in-lijnmotoren meer dan bij elk ander
merk voor de fascinerende motortechnologie van de wagens van BMW. Met de nieuwe K 1600 GT en K 1600 GTL zijn BMW motorfietsen nu voor
het eerst beschikbaar met een zelf ontwikkelde 6-cilinder-in-lijnmotor. De twee toermotoren hebben een al even voorname, indrukwekkende
en karakteristieke vormgeving en doen al bij de eerste aanblik dromen van reizen.
Rijdynamiek, langeafstandscapaciteiten en comfort.
Tientallen jaren lang hebben 6-cilinder-in-lijnmotoren een speciale aantrekkingskracht uitgeoefend. Behalve hun perfect soepele werking
hebben ze ook een superieur vermogen en koppel, wat bij de bestuurder krachtige emoties opwekt.
Naast veiligheid, een complete uitrusting en comfort zijn prestige en dynamische prestaties de belangrijkste criteria voor een
toermotor van topklasse. Met de meest compacte 6-cilinder-in-lijnmotor tot nu toe voor een in serie geproduceerde motorfiets, betreden
de K 1600 GT en de K 1600 GTL een heel nieuwe dimensie op het gebied van rijeigenschappen, langeafstandscapaciteiten en comfort. Ze
bieden maximale wendbaarheid en rijdynamiek in een luxueus geheel. Met het motorvermogen van 118 kW (160 pk) en een maximumkoppel van
175 Newtonmeter levert de 6-cilindermotor in alle omstandigheden een voortreffelijke aandrijfkracht.
Lichtste en meest compacte in serie geproduceerde 6-cilinder-in-lijnmotor in een motorfiets > 1000 cc.
Vroeger betekende de opstelling van zes cilinders in lijn een heel lange of heel brede constructie, afhankelijk van de
inbouwpositie, wat nadelen had voor de chassisgeometrie, de gewichtsverdeling en het zwaartepunt. Op dit gebied verrichten de K 1600 GT
en K 1600 GTL baanbrekend werk.
Met een gewicht van 102,6 kilogram is deze motor veruit de lichtste in serie geproduceerde 6-cilinder-in-lijnmotor voor
motorfietsen in de klasse > 1000 cc. Meer nog, de motor is aanzienlijk smaller gebouwd dan alle andere seriemotorfietsen met
6-cilinder-in-lijnmotor tot nu toe. Deze extreem compacte constructie en beperkte breedte werden in het bijzonder bereikt dankzij een
cilinderboring van 72 millimeter en een zeer korte afstand van slechts 5 millimeter tussen de cilindervoeringen.
Zowel het lage gewicht van de motor als de consequente lichte constructie van het voertuig in zijn geheel dragen bij tot zijn lage
gewicht. Met 319 kg (K 1600 GT zonder zijkoffers) en 348 kg (K 1600 GTL met zijkoffers en topkoffer) bevinden de nieuwe toermotoren
zich in het onderste deel van het segment.
Keuze uit drie programma.s en DTC (Dynamic Traction Control) voor maximale veiligheid bij het accelereren.
De bestuurder van de K 1600 modellen kan met een knop aan de rechter handgreep kiezen uit drie verschillende motorkarakteristieken
om de rijeigenschappen aan te passen aan verschillende omstandigheden, zoals toeren op de weg, rijden op een nat wegdek en sportief
rijden, met de programma.s .Regen., .Weg. en .Dynamisch.. De tractiecontrole DTC, als optie af fabriek verkrijgbaar, wordt individueel
met de verschillende programma.s gecombineerd en er optimaal op afgestemd voor maximale rijveiligheid.
>b>E-gas.
De centrale gasklep met een diameter van 52 millimeter wordt bediend via een e-gas, ook bekend als een ride-by-wire-systeem. De
commando.s van de rijder worden door een sensor in de gashendel geregistreerd. Het motormanagement past de stand van de gasklep hieraan
aan.
Chassis met ideale concentratie van de massa voor dynamische rijeigenschappen.
De belangrijkste chassisonderdelen van de BMW K 1600 GT en K 1600 GTL zijn het lichtmetalen frame van een brugtype en de Duolever en
Paralever voor een precieze wielcontrole voor en achter. Wegens de speciale eisen die aan een toermotor met een 6-cilinder-in-lijnmotor
worden gesteld, ging bijzondere aandacht naar het uitbalanceren van de massa.s.
In het algemeen leidt de combinatie van het chassis, de ligging van de motor en de zitpositie van de rijder niet alleen tot een
lager algemeen zwaartepunt met een zeer gunstige massaconcentratie, maar ook tot een ideale verdeling van de belasting op de wielen en
uitstekende rijeigenschappen. De combinatie van rijstabiliteit, rijdynamiek en een lichte handelbaarheid in alle rij- en
laadomstandigheden vormt de nieuwe maatstaf in het segment van de toermotoren.
Electronic Suspension Adjustment ESA II voor optimale aanpassing aan alle soorten gebruik en belasting.
De nieuwe toermotoren met 6 cilinders zijn uitgerust met het geavanceerde Electronic Suspension Adjustment II (ESA II), dat als een
speciaal uitrustingskenmerk af fabriek wordt aangeboden.
Met dit systeem, dat op de markt van motoren uniek is in de wereld, kan de rijder met een eenvoudige druk op een knop niet alleen
de uitveerdempende eigenschappen van de voorste en achterste veerpoot elektronisch instellen, maar ook de veersteun
(.veervoorspanning.) van de achterste veerpoot en de veeruitslag van die laatste, en dus de .hardheid. van de ophanging. Dit zorgt voor
uitstekende stabiliteit en indrukwekkende reacties in alle laadomstandigheden.
Met de extra aanpassing van de veeruitslag kunnen de demperstanden "Sport, Normaal, Comfort" in ESA II worden ingesteld met
duidelijk waarneembare eigenschappen tijdens het rijden. In de stand "Sport" rijden de K 1600 GT en K 1600 GTL nog dynamischer en
preciezer en in "Comfort" rijden ze comfortabeler terwijl ze toch uiterst stabiel blijven.
Adaptive headlight - een wereldprimeur voor meer veiligheid bij nacht.
Met de nieuwe BMW Motorrad toermotoren is af fabriek als optie de eerste "Adaptive Headlight" in de sector van motorfietsen
verkrijgbaar als aanvulling op de standaard xenonkoplamp. Behalve de standaard hoogtecompensatie wordt het licht van de hoofdkoplamp
ook aangepast aan de overhellingshoek van de motorfiets. Dit zorgt voor een sterk verbeterde verlichting van de weg in bochten en een
enorme verbetering van de actieve rijveiligheid.
Geïntegreerd bedieningsconcept met Multi-Controller, TFT-kleurenscherm en menugeleiding.
Het instrumentenbord van de K 1600 modellen bestaat uit twee klassieke ronde wijzerplaten voor de snelheidsmeter en toerenteller en
een 5,7.-TFT-kleurenscherm. Het design van het informatiedisplay is volledig nieuw voor een motorfiets. Op dit display worden onder
meer tekst en grafische voorstellingen gebruiksvriendelijk over verschillende lijnen weergegeven.
En andere wereldprimeur is de Multi-Controller als onderdeel van een geïntegreerd bedieningsconcept dat eind 2009 voor het eerst in
de BMW R 1200 RT werd toegepast. Behalve voor de bediening van het audiosysteem hebben de K 1600 modellen ook een bedieningsmenu voor
de comfortfuncties en de boordcomputer.
Innovatief design met uitstekende bescherming tegen weer en wind.
Tijdens de ontwikkeling werd bijzondere aandacht besteed aan de combinatie van een innovatief design, een optimale bescherming
tegen weer en wind en functionaliteit van het allerhoogste niveau. Een goed voorbeeld hiervan is het elektrisch instelbare windscherm
met geheugenfunctie.
De aerodynamische kwaliteiten van de motorfiets op het gebied van vermindering van de luchtwervelingen, vooral voor de
duopassagier, werden tijdens geavanceerde tests in de windtunnel uitgewerkt. Maar het windscherm beschermt niet alleen de bestuurder en
de duopassagier: het keert automatisch naar de basispositie terug wanneer de ontsteking wordt uitgeschakeld, zodat het als een
antidiefstalsysteem voor het als optie verkrijgbare navigatiesysteem dient.
BMW K 1600 GT met actieve rijergonomie voor proactief toeren.
Het design van de ergonomische driehoek van voetsteunen, zitting en handgrepen zorgt voor een zeer proactieve zitpositie op de K
1600 GT met comfort van hoog niveau op lange afstanden. De kniehoek is comfortabel voor rijder en duopassagier, maar de zitpositie is
voor een dynamische rijstijl wat meer naar het voorwiel gericht. De zitting is voor het rijdergedeelte in de hoogte verstelbaar en kan
dus naar wens worden aangepast.
De K 1600 GT is af fabriek met een groot aantal standaardvoorzieningen uitgerust, zoals xenonkoplampen, verwarmde handgrepen en
zitting, cruise control en een boordcomputer. In combinatie met de superieure rijkwaliteiten van de nieuwe 6-cilindermotor van BMW
Motorrad laat deze motorfiets voor de proactieve toermotorrijder niets te wensen over.
BMW K 1600 GTL met heel comfortabele, relaxte ergonomische indelingen voor lange reizen met duopassagier.
De luxueuze toermotor BMW K 1600 GTL voldoet aan de allerhoogste eisen. De bestuurder en de duopassagier genieten van een bijzonder
ontspannen, rechte zitpositie, wat vooral over lange afstanden erg wordt gewaardeerd. Het ergonomisch design is op maximaal comfort
gericht en afgeleid van een eendelige zitting met twee niveaus, samen met voetsteunen voor de bestuurder die meer naar voren en lager
gemonteerd zijn, en handgrepen die verder naar achteren reiken. De standaard topkoffer rondt de reeks comfortvoorzieningen voor de
duopassagier af.
Net als de K 1600 GT is de K 1600 GTL met een groot aantal standaardvoorzieningen uitgerust, zoals xenonkoplampen, verwarmde
handgrepen en zitting, cruise control en een boordcomputer. Het geheel van de fascinerende 6-cilindermotorfiets in combinatie met een
bijzonder doordacht opbergconcept, een standaard audiosysteem en talrijke designelementen maakt van de BMW K 1600 GTL het vlaggenschip
bij de toermotoren van BMW Motorrad.
Individuele lakafwerking, aangepast aan het karakter van elke motor.
Als toermotoren vormen de nieuwe BMW K 1600 GT en K 1600 GTL een perfecte synthese van superioriteit, dynamische prestaties en comfort.
Dit wordt ook weerspiegeld in het kleurenschema van de twee modellen.
In de K 1600 GT creëren de koetswerkkleuren Light Grey metallic en Vermilion Red metallic een fascinerend contrast met het frame en
de wielen in Ostra Grey en de motor in Platinum metallic mat. De kleuren benadrukken vooral de technische componenten van de
motorfiets. De lijnen zijn geconcentreerd en geven de motorfietsen een opvallend wendbare indruk.
Met zijn nadruk op comfort en uitrusting vertoont de K 1600 GTL een krachtige présence en sierlijkheid met uitgerekte lijnen. Dit
werd bereikt door de harmonieuze wisselwerking tussen de koetswerkkleuren en het kleurenschema van de motor en de chassisonderdelen.
Hier passen Mineral Silver metallic of Royal Blue metallic 2 perfect bij het Magnesium metallic mat van de lakkleur van frame en
wielen. De motor in Platinum metallic mat zorgt voor een aantrekkelijke algemene indruk.
Een overzicht van de hoogtepunten van de BMW K 1600 GT / K 1600 GTL:
Schitterende 6-cilinder-in-lijnmotor met grote trekkracht, vooral in de lagere en middelhoge toerentallen.
Motorvermogen 118 kW (160 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 175 Nm bij 5.250 t/min.
Meer dan 70 procent van het maximumkoppel is reeds beschikbaar vanaf 1.500 t/min.
De lichtste en meest compacte 6-cilinder-in-lijnmotor in een in serie gebouwde motorfiets > 1000 cc, met een gewicht van
slechts 102,6 kg en een breedte van 555 mm.
Doorgedreven lichte constructie van de hele motorfiets (magnesium frontpaneelhouder, aluminium achterframe, krukas enz.).
E-gas.
Keuze uit drie rijprogramma.s ("Regen", "Weg", "Dynamisch")
Hoge actieve veiligheid dankzij standaard BMW Motorrad Integral ABS (part integral).
Tractiecontrole DTC (Dynamic Traction Control) voor maximale veiligheid bij het accelereren (optie).
Chassis met Duolever en Paralever en ideale concentratie van de massa voor dynamische rijeigenschappen in combinatie met
maximaal comfort.
Electronic Suspension Adjustment ESA II voor optimale aanpassingen aan alle soorten gebruik en belasting (optie).
Wereldprimeur in een motorfiets: Adaptive Headlight (optie) voor meer veiligheid .s nachts in combinatie met standaard
xenonkoplamp en glasvezelringen.
Voor het eerst geïntegreerd bedieningsconcept met Multi-Controller, TFT-kleurenscherm en menugeleiding.
Audiosysteem met voorbereiding voor navigatiesysteem en regelbare interface voor iPod, MP3, USB, Bluetooth en satellietradio
(enkel VS en Canada) (standaard voor de K 1600 GTL).
Innovatief design met uitstekende bescherming tegen weer en wind.
K 1600 GT met actieve rijergonomie voor proactief toeren.
K 1600 GTL met een heel comfortabele, relaxte ergonomische indeling voor lange reizen met duopassagier en een luxueuze
toeruitrusting.
Centrale vergrendeling voor opbergvakken, zijkoffers en topkoffer (optie).
Talrijke uitrustingen en accessoires op maat met de vertrouwde hoge kwaliteit van BMW Motorrad.
|